27 April 2010

Fobia dengan susu




Saya ni boleh dikatakan penggemar susu ok.. Sebab saya susu adelah sangat sedap.. Tak kesah la yg perisa coklat ke, strawbery ke vanilla ke lagi yg putih fresh milk tu owez la jadi my faveret..



But now, since i get pregnant.. Aku rasa susu ni dah jadik macam musuh aku pulak.. Aduii.. Masa mula-mula pregnant start tahu aku pregnant so start la minum susu.. Untuk tulang kan.. Since, mase tu aku dah rase sakit and sengal-sengal tulang aje.. Masa tu mcm ok je, boleh aje minum, mmg la tekak rase loya, kembang semua.. Standard la kan.. Tapi takdelah sampai muntah..


Tapi masuk minggu kedua, masa tu aku dah start muntah-muntah semua.. Tapi belah pagi and malam saje.. Tapi exactly aku boleh kate aku ni spesis evening sickness kut.. Asal malam je terus rase lembik aje.. Time tu aku barulah perasan sesuatu yg once bile aku minum aje susu.. Dalam setengah ke 15 minit harus ok terus muntah..


Dah nama pun muntah, harus kuar semua yg ko makan time dinner tu.. Mmg sakit la, pedih ulu hati semua kan.. Sampai mata pon berair-ari, berhingus semua.. Tapi tang yg paling tak best bile sibuk gak nak terselit kuar kut hidung.. Cett tak vogue lansung.. huh.. Harus lepas tu, perut pun kosong, dah lapa balik.. Minum air sejuk je la.. Kalo rajin makan la Jacob Wheetmeal 2 keping buat alas. Lepas muntah nak kene makan balik, lansung le mmg takde selere ok..


Besoknye, pun mcm tu jugak lepas minum susu terus muntah, lusenye pun mcm tu.. Last-last 2,3 malam jugak aku skip minum susu.. Pasal fobia giler takut muntah.. Tapi muntah jugak.. Sabau je lah.. Malam tadi pun skip minum susu.. Huhu.. Resultnye, berjaya okes.. Lansung tak muntah.. =)


Sebab asek muntah je, minum susu putih beli la susu peisa coklat.. So, hari tu pegi mydin ade la beli susu Anlene perisa coklat yg dalam kotak kecik2 tu.. Time minum sejuk2 tu mmg la sedap.. Sebab sumpah mmg sedap pun susu perisa coklat die.. Ingatkan takde lah muntah kan.. Hurmm, takde makna itu semua weiii..


Pagi tadi, pon aku macam malas je nak buat milo.. Sebab selama ni kalau aku tak minum susu, milo tu la yg aku hadap hari-hari.. So, bukak peti ais cucuk straw terus sedut Anlene kotak.. Huhu.. mmg le extreme pagi2 sejuk dah sedut air kotak sejuk.. Kunun-kunun, nak wat alas perut la before breakfast kat opis nanti..


Elok je sampai opis dah bukak segala pintu, baru je nak duduk.. Terus je datang mcm satu paksaan gitu, laju-laju aku larik gi toilet... Hambek kau.. Habes segala isi perut yg ade terkeluar.. Meleleh jugak air mata aku.. Naseb gak tade org sampai lagi.. Kalo idak segan jugak aku..


Terpikir gak aku why la mende macam ni jadik kat aku means bukan akulah.. Org2 mengandung lah kan.. Sebab ramai je org yg aku kenal time pregnant takleh minum susu, mesti muntah.. Lepas ni aku rase aku kene makan tablet kalsiu lah kut.. Aku ni mcm dah tak cukup kalsium je.. Sat agi anak aku lahir tulang tak kuat kan.. Dah le aku ni asek sengal-sengal lutut aje.. Malam tadi kan sejuk bertambah-tambah sengal aku rase.. Dah rase macam mak cik-mak cik dah.. Takpe sikit je ujian ni, aku boleh je tahan lagi.. Takdelah aku merungut-rungut ke ape kan..


Time macam gini baru nak teringat pengorbanan mak kan.. huhu.. Nanti balik umah nak tanye che mok la die mabuk2 tak mase ngandungkan aku.. hehehe..



Hari ni dah nak masuk 10 weeks kandungan aku ni.. Ni kalo kire dari tarikh 1st day, period terakhir aku lah.. Tapi aku rase the baby exactly baru usia dalam 8 minggu kut.. Sebab kawan aku yg nurse ajar, nak tau baby besa mane tolak 2 minggu gitu.. Next week 3hb nak pegi scan.. Tak tahulah nak cakap tak sabar ke tak.. Sebab aku rase banyak lagi rase takut dari tak sabar tu.. Takut la kalo baby aku ni takde heart beat lagi, lansung tak nampak ke, ade kantung kosong je ke.. Tgk2 kantung dah kempis ke.. Trauma jugak teringatkan kisah lame ni..


Sebab masa kes aku gugur dulu, scan perut mmg dah tak nampak.. Kene la scan TVS, tau ape tu.. Scan dari bawah okey.. Ngeri jugak, tapi takdelah sakit pun cuma tak selesa sketlah.. Mase tu baru la nampak kantung, tapi dah kempis.. Macam bocor doktor cakap.. Iyela mase tu aku dah la bleeding banyak giler jugak kan.. Harus la kempis kan.. Ada yg duk katil kat sebelah aku tu lagi ngeri, janin die setempek jatuh kat tapak tangan masa kat toilet.. Masa tu doktor cakap mmg baby tu tak progress pun dats why jadik mcm tu.. Blighted ovum! Nak tahu google la sendiri..


Sekarang ni pun, aku duk terpikir jugak jgn la jadik mcm tu lagi.. Tak kuat dah aku nak hadapi benda ni sekali lagi.. Tapi Insyallah kan dengan izin Allh tu ada rezeki aku.. Korang doa2kanlah untuk aku jugak.. Tapi perut rase macam makin besa jugak neh.. Erkk ke mmg dah besa.. eheh..


Tapikan org cakap, kalo ada alahan muntah-muntah tu seme time pregnant itu yg bagus.. Itu maknanya hormon mengandung kite tu tinggi lah.. Tapi kalo nak ikutkan, yg 1st pregnant aku dulu mmg lansung tade alahan pun.. Segar-bugar je aku rase.. Cume asek lapar je lah.. Sekarang pun asek lapar.. huhu.. Cakap pasal lapar skang ni pon aku dah lapar balik.. ngeh ngeh.. =)



Rasa macam panjang lebar giler pulak aku tulis.. Dah la banyak melalut.. huhu.. Ok papai.. Selamat ber'lunch' ye.. Nak dekat pukul 1 dah pon ni.. =)



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin