17 August 2009

Holiday in Redang (Part 2)

Wisana Beach Chalet, Telok Kalong Kechil, Redang Island

Sesampai je kami kat Wisana Chalet.. Seme staff kat sane macam terkejut tengok saya.. Nazri tak bagitau kut saya nak datang.. Saya pun tak inform gak sesape kat pulau yg saya nak datang, sebab saya ingatkan Nazri dah bagitau kan.. huhu.. Tapi of cos la bos saya en Hassan ngn en Azhar tau.. Sekali Ayah Ngah Awi gitau bilik seme dah full kasi kat group yg masuk hari tu gak.. Cos, Nazri tade bagitau suh simpan satu bilik tuk saya..


Aishhh cam ne ni.. Takkan lak weols nak tido kat pangkin.. Ade la adengan sentap menyentap kejap, last2 ayah ngah awi suh kami duk kat Redang Mutiara Resort jew.. Resort tu sebelah je ngn Wisana, dipisahkan ngn jeti. Nasib baik la kan ade bilik kat sane.. So, saya ngn encip Izhan just tido je kat resort dorang, makan and aktiviti seme kat Wisana.. Tak merase la saya nak tido kat chalet Wisana taun ni.. Takpe2 janji ade tempat tido kan..

So far Redang Mutiara ni pun ok gak, pantai dia pun cantek, bilik pun ok gak tapi tang servis tu tak bape nak ok.. Dorang punye staff mcm tak tau pape tau.. Every single thing nak kene tanye pade sorang ni aje.. Kalo sorang ni tade haru biru la dorang jadiknye.. Customer pun kene tunggu lame.

Malam tu kami tade wat pape pun.. Lepas makan, kiteorang lepak kat pangkin tengok bulan.. Kebetulan tau time saya pegi tu bulan penuh, sangatlah cantek.. Tapi bintang tak nampak lak sebab kabus tebal.. Tu kate si Azrin(guide sane).. Lepak sampai kol 11 je kat Wisana, pastu terus kami balik Mutiara..Badan letih la, sampai bilik terus kedebum tido..

Malam tu saya dah usha2 baik punye kat Azrin suh bawak gi snorkeling.. Jakun wei tak pernah gi snorkeling.. Saya duk pung pang pung pang kat customer sedakkk sangat.. snorkeling best la, coral cantekla, ikan manyak la, sekali saya sendiri tak pernah gi.. huhu.. Tapi saya bukan auta pun kat customer saya, saya cite mende2 yg betul yg si Azrin duk cite kat saya.. huhu.. Ok la tu kan. hikkss..

Pagi tu pas bekpes dah janji ni ngn Azrin nak gi kol 9am.. Tak sabar kut saya rase.. huhu.. Dalam pale dah aim nak tengok nemo, nak tengok nemo.. huhu.. nape nemo? sebab ikan nemo je yg saya tau rupe dan tau name.. Yg lain2 haremss saya tak tau.. hikss.. Tapi skang saya dah tau ikan2 lain gak tau..

Dah siap2 pakai jaket keselamatan, amek snorkel seme terus gerak nek bot kecik gi marine park. Besh betul nek bot kecik biru tu, hahaha.. Mule2 saya macam takut2 gak, tapi lelame sonok lak bile bot tu terloncat2 langgar ombak.. huhu.. Otw nak sampai ke marine park tu, kami jumpe penyu tau.. Saya la jakun terjerit2 nampak penyu dalam air.. Mane pernah saya tengok penyu live duk berenang2 dalam air camtu.. Dahle cumel, saya kidnap bawak balik baru tau.. huhu..

Jeti di marine park, Redang

Sebelom terjun dalam air sempat lagi pose.. huhu..

Encip Izhan lak sempat 'berasap'.. tengok kat tangan tu ade rokok..

Bile sampai marine park, tengok tade orang pun lagi.. kami paling awal tibe lah.. Duk lepak2 lu, encip Izhan biasela, sebelum terjun dalam air harus la dia nak 'berasap' dulu.. Azrin cakap ngan saya, pegilah main2 air.. Try menyelam2 dulu, biasakn dulu ngn snorkel tu.. Nanti dia tarik saya pakai pelampung kat tempat dalam.. huhu.. Saya ni mane reti berenang.. Encip Izhan tu pun same gak..Bile masuk je dalam air saya try la berenang sambil selam muke.. Banyaknye ikan datang dekat saya.. Bile kite bagi dia makan roti makin ramai yg datang.. saya pulak yg cuak, sebab ikan tu size dy lebih kurang besa tapak tangan dewase.. Akibatnye, ade sekor ikan tu langgar tangan saya, pastu sirip belakang dia tu kene tapak tangan saya.. Pedih dan berdenyut2 rase tau.. Azrin cakap tu namenye ikan Dicky.. Glamer betul name ikan tu.. hikkss..

Rupe saya dah macam alien lak time nie.. hiks..

Encip Izhan duk bagi taklimat kat saya cam ne nak gune snorkel tuh..

Ayarkk, cam tertonggeng2 plak montot ku.. kunun2 gaya mengapungkan diri la tu.. hahaha

Encip izhan cool je selam pakai snorkel tuh.. huhu.. dia kan dah ade experience snorkeling kat sini tahun lepas.. itu pasal dia eksen ngn saya.. huhu

Pas dah puas main2 kat tepi air jew, Azri cakap jom saya bawak akak ngn abang snorkeling kat tengah lak.. Yuhhuu.. Heppy!! sebab kalo nak harapkan saya pegi sendiri kat tengah2 tu, mmg jgn haraplah wei.. Azrin pun tarik kiteorang ngn pelampung, so rase selamat sikit.. Padahal memag la dah boleh terapung sebab pakai jaket kan.. hikss.. Bile sampai jew kat tempat coral, subhanallah, canteknye..

Jakun lagik saya, ye la sebelum ni tengok coral tak dalam gamba dalam tv, ni tengok live lagi.. Memang sangat cantek, dengan ikannya yang colorful. tak tau saya nak describe ce mane betape indahnye kehidupan dalam laut tu.. Saya nampak anak Yu, barraccuda, ular laut, ikan kerapu, ikan2 kecik2 yg kaler2 yg saya tak tau name ape.. Ikan macam2 kaler ader pink, biru, hijau,oren,ungu,hitam seme ade.. Dan saya berjaye nampak nemo.. Cumil betul ikan nie.. geramss...

Inilah Azrin, guide kami dah merangkap cam, adik aku dah.. Kalo datang opis je mesti duk sebok melilau kat meje aku jew..

Dah abes snorkeling, kiteorang gerak balik.. Tibe2 saya noticed sesuatu, eh2 mane kamera ni.. Dalam beg saya tade pun.. Cuak giler saya rase time tu, maklum la kamera pinjam dari Kak Nor.. Rupenye encip Izhan letak dalam beg lain, kuss semangat saya kejap tau.. Kalo betul tertinggal mau kene pelangkung ngan Kak Nor.. :p


Ni muke dah abes snorkeling.. Muke kami dah merah2 dah.. adeiss..

Otw balik ke chalet.. weeeee.....



P/s Eh lom abes la... ade sambungan lagi nie.. huhu.. :p


5 comments:

Asz said...

ieda dah cam anak buah ko yg amjad tu dah rupa ko dgn topi tu.. hikhik.. =)

mYpRecious said...

hahaha.. haruslah kan!! name pun anak buah aku.. hikss.. owh, ade rupenye ko.. sejak2 dah kawen ni senyap terus dari dunia blogging.. aku hengat ko tak jejak dah kat blog aku ni.. huhu..

Somi sehat as?? huhu...

Asz said...

hahaha... aku ade jer... aku jer yg x berblogging.. tp slalu jer nengok2 update korg.. suami ku sihat lorr.. bertmbh2 lg ade.. ko cmne? makin mulat nmpak.. nk g ridang gakkk....

pieya said...

idah eh sedap nagt....lawo tepat 2...honeymoon lok ker???hehehe

mYpRecious said...

hikkss.. mulat ke as? mulat2 ni biase ar.. typical me! hahaha..

pe lagi as meh la hanimun pat sini.. ajk wan tuh..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin