30 November 2008

Banjir oh Banjir..updated


Gamba di atas adalah kejadian sebenar banjir di kawasan umah aku, kat Jerteh nun.. Pic ni hubby aku yg snap.. sian dy sengsorang lam banjir.. cos aku ade kat K.Trg.. muahahaha..Ni pic dari berande umah, hadapan umah..aku agk2 je laki aku snap dri beranda.. ihik.. ;p

Skang kan dah stat musim banjir kat pantai timur neh esp. Kelantan & Terengganu.. So, sape yg ade anak2 kecik tu nasihatkan la jgn maen2 ngn air.. Jgn mandi hujan.. Bahaye woo.. Malang tak berbau kan...

Stat dari hari khamis ri tuh hujan lansung tak berenti2 sampai la hari ni (Ahad).. Pastu boley lak laki aku pi kursus kat Genting atas nun.. wisau tok sah ckp le.. Mase dy otw ngn bas, satu hari tu aku rase x senang duduk.. Stress je aku rase.. Iye la, hujan dah le lebat gile time ri Khamis tuh.. Jlan of cos la licin kan, aku duk pk -ve je time tu.. Macam mane lau tetibe jdi cmtu, jadik cam ni.. smpai la laki aku text ckp dah smpai.. Brulah aku rase lege sikit.. So, aku nasihatkan la, musim2 hujan cm ni tka digalakkan la nak jalan jauh2 nie.. Malang tak berbau kan.. Skang kat Terengganu pun bnyk dah jalan2 di tutup pasal tenggelam dalam banjir.. Setiap tahun cm ni la kat sini..

Nasib baik la kampung aku tu takde la banjir sampai kene pindah bagai.. ihik.. Even umah aku doket ngn sungai tapi setakat hayat aku selama 22 tahun nie tak pernah lagi la banjir besar sampai air naik takat 2 meter.. gilos.. maw tenggelam umah aku.. tinggal atap je la..

Tapi umah aku banjir gak.. Tapi time malam sajork.. cm ne tuh? uhuk.. Bile air sungai pasang besar, umah aku mesti naik air.. koman 2 tingkat ank tangge.. Pernah yg pling besar sampai 3 tingkat anak tangge.. Kire air dah paras pinggang la.. Sib bek la umah aku ni tinggi.. lau kompom le masuk air.. Tapi, kojap jew.. biase air akan pasang lam kol 8-9 pm cmtu.. Pastu kol 12-1 dah surut balik.. Cam tu la tiap2 malam...

Ni lom cite pasal umah aku kat Besut yg dah banjir.. Tp umah aku kan kuarters tingkat 4 lgi tuh.. penat oo nek tangge.. ihik.. Sesubuh tadi hubby aku dah text, gtau air dah naik kat kawasan tu.. Sekolah yg kt dpan umah pun dah tenggelam.. So, terpakse alihkan kete kat tempat selamat.. Lau tak mmg 'selamat' la kete laki aku lam banjir nun.. Pastu hubby aku tpkse la jln kaki blik umah.. Jauh gak tuh! huhu.. tkpe2 kasi dy exercise sikit.. ampunn yayam~~... Time tu air dah paras pehe dy.. lau paras pehe dy, maw paras pinggang aku.. nasib aku tk berade d tempat kejadian.. So, skang hubby aku dah tersekat lam banjir.. Takleh blik sini jumpe bini dy.. yg ni aku tak bape nak soke neh.. Tpakse la tggu air surut dulu.. bile maw surut tuh.. Dah le ujan tak renti2..


Yg ni lak mesti laki aku snap dekat beranda dapor.. dah tk nmpak tong sampah kat belakang tuh.. mesti udah tenggelam neh..


Ni pon, pic yg same.. tgk tu.. Kete sape la tu agknye.. sian tuan dy.. mesti redha kan aje...

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin