11 September 2008

Al-Fatihah buat arwah nenek... :'(

Ramadhan tahun ini tidak akan sesekali aku lupakan di benak fikiran aku.. Kerana Ramadhan tahun ini aku menyambut dengan seseorang bergelar suami dan Ramadhan tahun ini jugakla aku kehilangan satu2nye nenek yg masih aku ade.. Terkilan rase hati aku ni.. Sebab aku tk sempat nk jumpe arwah Tuk(gelaran tuk nenek di Trg) sebelum arwah menghembuskan nafas yg terakhir.. ape yg membuatkan aku sebak, mak aku bgtau.. Sebelum meninggal arwah selalu sebut2 aku dan Izhan(suami aku) kenape tk datang jenguk dy.. Tuhan sahaja yg taw bagaimana kesal,sebal dan macam2 aku lagi aku rase.. Tak sempat aku nak mohon ampun atas dosa2 aku dengan arwah.. Walaupun Che de Ya(adik kpd mak) bgtau arwah tuk dah ampunkan seme dosa2 anak2 dan cucu2 dan seme org yg penah buat salah dgn dy.. Tapi hati aku msih terase kesal dgn diri sendiri..

Arwah tuk pergi pada hari ke-8 Ramadhan, selepas waktu berbuke pada kol 8.15pm. Kebetulan pada hri tu mmg telah terniat di hati aku nak menziarah tuk bersame ngn hubby.. Sebab aku mmg rase tak sedap hati selepas terime sms dr kak nor.. dy bgtau keadaan tuk makin worse.. Tuk tk bukak mate, tak maw makan.. dan nafas tuk berombak2.. Semasa bersiap2 aku terima call dari abg aku dri K.L(sewaktu itew aku dekat umh mentua), luluh longlai perasaan aku waktu tu.. Abg bgtau tuk dah tkde, tuk dah pergi menghadap Pencipta-Nya.. Dari-Nya kita datang kepada-Nya juga kita pulang...

Aku bergegas balik ke rumah segere... Sewaktu itu aku dalam keadaan uzur.. Tak dapat aku nk menbacakan Yasin utk tuk.. Syahdunye perasaan aku ketika itu melihat tuk terbaring kaku.. Wajah tuk aku tatap, aku kucup dahinye... Tuk seperti sedang tidur.. Tapi tidurnye tak akan bangun2 lagi..

Keesokan harinye, arwah tuk selamat disemadikan bersebelah kubur arwah tokki ku... Terasa sebak hati ku melihat jenazah tuk.. Bile bacaan talkin didengarkan, aku terase semakin sayu.. Ya Allah Ya Tuhanku tempatkan lah tuk di kalangan org2 yg beriman.. Al-Fatihah buat arwah tuk.. Semuge rohnye aman dan tenang di sana...

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin